Pink Ribbons, Inc. is a feature documentary that shows how the devastating reality of breast cancer, which marketing experts have labeled a "dream cause," has been hijacked by a shiny, pink story of success.
Avec humanité et lucidité, ce long métrage documentaire montre comment des parents autochtones du nord du Yukon, menés par Glenna Tetlichi, une des chefs de la nation Vuntut Gwitchin d’Old Crow, et Jean-Marie Mouchet, père oblat octogénaire, ont pris en main leur avenir et celui de leurs enfants. Un bel exemple d’engagement et de persévérance. Une piste de solution aux problèmes des jeunes.
Marguerite Paquin vit dans une résidence pour aînés où 14 soeurs de sa communauté religieuse sont décédées de la COVID-19. Le film nous mène de la grandeur des paysages de la Côte-Nord, où Marguerite a travaillé pendant 47 ans, jusqu’au confinement de sa chambre actuelle, où elle trouve une forme de liberté par la prière et une solidarité inébranlable pour ses consœurs souffrantes.
Une jeune femme tente de se décrire, se présentant sous un jour idyllique : celui qu’on attend d’elle. La narration visuelle raconte cependant une tout autre histoire, illustrant avec une force poignante la charge anxiogène de l’hyperperformance et de la course au bonheur. Un film à la fois drôle et touchant, et surtout, profondément humain.
This short film by Norman McLaren is a slow-motion study of the pas de deux adagio, one of the most exacting dances of classical ballet. A ballet originally choreographed by the Russian ballet master Asaf Messerer is performed for this film by the internationally known Canadian pair David and Anna Marie Holmes, to the music of Albinoni's Adagio.
Film de fiction qui met en scène deux femmes dans une chambre d'hôpital. De mentalité et de milieu différents, elles n'en établissent pas moins une chaude communication qui trouve ses fondements dans l'amour. Le cinéaste suit pas à pas le cheminement d'une amitié profonde, grâce à un dialogue serré et à une caméra avare de déplacements inutiles.
Fiction mettant en vedette Monique Mercure et Marc Favreau. Au milieu des plaisirs de l'été et des ébats de ses enfants, une jeune femme s'interroge sur la signification de sa vie d'épouse et de mère et sur ses chances de bonheur. Tourné au cours des années 1960, ce film dépeint, dans une atmosphère empreinte de romantisme, une situation universelle et combien actuelle.
Court métrage d'animation racontant l'histoire d'un petit vampire. Ce qu'il fait? Chaque soir il quitte son refuge pour aller décapiter des enfants... Parce que son épouse capricieuse recherche une jolie tête à la peau lisse pour remplacer la sienne, vieillissante. Un bien triste boulot d'autant plus que Madame n’est jamais satisfaite et que les têtes roulent à ses pieds! Pastichant l’esthétique des classiques du cinéma d’horreur, les réalisateurs livrent ici un conte drôle et cruel, qui n’est pas sans rappeler les mondes baroques et les paysages expressionnistes de Tim Burton. Un régal pour les yeux, un délice pour l’esprit!
Élevée dans un camp de réfugiés de Cisjordanie alors que sa mère était en prison, Walaa compte bien devenir policière dans les Forces de sécurité palestiniennes : un défi de taille pour une jeune fille réfractaire aux règles.
AVERTISSEMENT : Ce film traite de troubles du comportement alimentaire. Pour un public averti.
Docufiction sur le monde de l'anorexie et de la boulimie. Les héroïnes de ce film bouleversant s'appellent Annie, Andréanne, Hélène, Eisha. Elles ont en commun leur jeunesse et leur charme... ainsi qu'une terrible tendance à l'autodestruction. Pourquoi?
Biseau vers le haut suit des infirmières itinérantes qui prodiguent des soins dans les rues de Vancouver. Le documentaire invite les spectateurs à considérer leurs attitudes et leurs croyances personnelles à l’égard des personnes qui consomment de la drogue et à réfléchir aux façons dont ces opinions influent sur les relations dans la prestation des soins de santé.
Biseau vers le haut comprend 10 sélections éducatives accompagnées d’entrevues avec des experts et des infirmières qui réfléchissent sur leur pratique et leur attitude, ainsi qu’un Guide pédagogique proposant des questions à débattre en classe et des activités d’apprentissage.
Documentaire nous montrant la relation d'amitié entre deux femmes d'âges différents qui partagent leurs sentiments et leurs rêves. Ce film nous porte à réfléchir sur la question du droit aux rêves dans un monde où le rêve ne paie pas.
Pink Ribbons, Inc. is a feature documentary that shows how the devastating reality of breast cancer, which marketing experts have labeled a "dream cause," has been hijacked by a shiny, pink story of success.
There is a disparity between the levels of care provided to white and African-American women with breast cancer in North America. The idea that breast cancer is a death sentence can discourage African-American women from seeking diagnosis and treatment. Breast cancer survivor Karen E. Jackson founded The Sisters Network after discovering there was no national support organization for African-American women with her disease. The organization provides much-needed culturally appropriate resources.
President Reagan’s policies in the 1980s shifted much responsibility for health and welfare in the U.S. from the government to philanthropists. Private corporations began using philanthropy strategically: They assigned glamour to breast cancer and created pink-ribbon products and campaigns to generate positive PR and sales, at home and overseas. Funds raised for the cause are now controlled in large part by private entities—often with vested interests.
For close to a century, radical mastectomy was the only treatment administered to breast cancer patients. In the 1960s and 70s, women with suspected breast cancer were given biopsies and the results were delivered so rapidly that if the diagnosis was cancer, the extreme surgery was performed immediately, while patients were still anaesthetized. Rose Kushner campaigned against this one-step procedure, so breast cancer patients could participate in their own treatment plan.
Pink became strongly associated with femininity in the 1950s, and the mainstream breast cancer movement adopted this colour in 1990. While red has connotations of aggressiveness and militancy, pink is codified as playful and fun—like red drained of any power. The Pink movement promotes breast cancer awareness, but not activism and change. Pink campaigns, such as Estée Lauder’s Global Illumination, have been critiqued for skirting the realities of the disease.
Breast cancer can kill if it spreads to vital organs. Conventional thinking treats cancer cells as foreign invaders, when in fact they grow within our bodies and need to be researched in context. U.S. grassroots groups formed the National Breast Cancer Coalition in 1991 and launched a National Action Plan with the Clinton administration. Today breast cancer research receives more private than public funding and funding allocation is controversial. Supporting the cause has become more of a feel-good than a militant gesture.
In the 1970s, breast cancer was stigmatized. Celebrities helped change this by speaking out about their experiences with the disease. As public perception shifted, companies realized that supporting the breast cancer cause made them appear women friendly. But many women with the disease objected to the Pink movement, which promotes positive thinking as a critical tool in fighting the disease. They felt an extra burden, having to conceal their anger, sadness and fear in the face of serious illness.
When a company aligns itself with a cause, it creates a more human face and shows its values. Long-term commitment to that cause changes a company’s relationship with its stakeholders and promotes employee loyalty, but it has to be done with authenticity to be successful. When companies put a pink ribbon on their products just to jump on the bandwagon, their message can be lost in a sea of pink ribbons.
Federal standards are designed to protect public health, but currently there is minimal regulation in U.S. federal law for everything from cosmetics to industrial chemicals. In Europe over 1,000 chemicals have been banned; in Canada, over 100—the US has no such blacklist and the (often-carcinogenic) ingredients in fragrances don’t even have to be named on labels. Many cosmetics companies that fundraise for breast cancer research still sell products containing known carcinogens.
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