L’ONF s’engage à respecter votre vie privée

Nous utilisons des témoins de navigation afin d’assurer le bon fonctionnement du site, ainsi qu’à des fins publicitaires.

Si vous ne souhaitez pas que vos informations soient utilisées de cette manière, vous pouvez modifier les paramètres de votre navigateur avant de poursuivre votre visite.

En savoir plus
PASSER

Ajouter ce code à votre site

Largeur de la vidéo :

par Réinitialiser

Ka Ke Ki Ku

1960 29 min
À venir prochainement

This early work from Pierre Perrault, made in collaboration with René Bonnière, chronicles summer activities in the Innu communities of Unamenshipu (La Romaine) and Pakuashipi. Shot by noted cinematographer Michel Thomas-d’Hoste, it documents the construction of a traditional canoe, fishing along the Coucouchou River, a procession marking the Christian feast of the Assumption, and the departure of children for residential schools—an event presented here in an uncritical light. Perrault’s narration, delivered by an anonymous male voice, underscores the film’s outsider gaze on its Indigenous subjects. The film is from Au Pays de Neufve-France (1960), a series produced by Crawley Films, …

Désolé, ce contenu n’est pas accessible dans votre pays.
Votre location se termine le
None
Vous avez déjà acheté ce film.
Téléchargez-le à partir de Mes achats.
Non offert
CAMPUS
Ka Ke Ki Ku

Détails

This early work from Pierre Perrault, made in collaboration with René Bonnière, chronicles summer activities in the Innu communities of Unamenshipu (La Romaine) and Pakuashipi. Shot by noted cinematographer Michel Thomas-d’Hoste, it documents the construction of a traditional canoe, fishing along the Coucouchou River, a procession marking the Christian feast of the Assumption, and the departure of children for residential schools—an event presented here in an uncritical light. Perrault’s narration, delivered by an anonymous male voice, underscores the film’s outsider gaze on its Indigenous subjects. The film is from Au Pays de Neufve-France (1960), a series produced by Crawley Films, an important early Canadian producer of documentary films.

Alexis Joveneau, a Catholic priest with the Missionary Oblates of Mary Immaculate, worked in the Innu community of Unamenshipu (La Romaine) between 1960 and 1985, and appears in five NFB productions: Attiuk (1960), Ka Ke Ki Ku (1960), Le goût de la farine (1977), Le pays de la terre sans arbre ou le Mouchouânipi (1980) and La grande allure II (1985). Joveneau is seen in several scenes of Ka Ke Ki Ku, teaching Innu children and providing Innu-aimun/French translation.

In November 2017, during Canada’s National Inquiry into Missing and Murdered Indigenous Women and Girls, a number of Innu women from Unamenshipu testified that they had been sexually and physically abused by Joveneau, who died in 1992. Many other women subsequently came forward with similar allegations, and on March 29, 2018, a request for a class action was filed in Quebec Superior Court on behalf of the women against the Missionary Oblates of Mary Immaculate. The class action was authorized on November 16, 2021. The Oblates named in the suit include Alexis Joveneau, Omer Provencher, Edmond Brouillard, Raynald Couture and Édouard Meilleur.”

  • réalisateur
    René Bonnière
    Pierre Perrault
  • texte
    Pierre Perrault
  • None
    Judith Crawley
  • photographie
    Michel Thomas-d'Hoste
  • son
    Tony Betts
    David Howells
  • montage sonore
    John Knight
  • narrateur
    Lloyd Bochner
  • musique
    Larry Crosley

Vivez l'expérience ONF sur l'appareil de votre choix.

Éducation

Âge 16 à 17 ans

Diversité - Identité
Éthique et culture religieuse - Diversité/Héritage religieux
Études autochtones - Identité/Société

Les Montagnais de La Romaine oscillent entre deux mondes, le mode de vie traditionnel et la sédentarité moderne. Demander aux élèves de répertorier ce qui appartient aux traditions (dans les habitations, la religion, la fabrication du canot, la chasse et la nature), en s’attardant sur la précarité de ces rituels. Quels indices suggèrent le changement définitif de mode de vie? Discuter sur le rôle ainsi que sur les conséquences positives et négatives de l’alphabétisation.
Ka Ke Ki Ku
Autres options